‪hot & Spicy‬

‪hot & Spicy‬, القاهرة ‪El Sheikh Ghorab St.‬ - القاهرة

94/100
Give a rating

What's your favorite ‪hot & Spicy‬'s dish?

Ratings and reviews

94
/100
Based on 4180 ratings and reviews
Updated

Ratings of ‪hot & Spicy‬

TA

Trip
Last update on 26/02/2020
5,0
1 Reviews
Google
Google
Last update on 19/03/2021
4,4
4119 Reviews

Reviews

5
Abo Yara
+5
مطعم جيد ومرتب جداً وجودة والاكل لديهم ممتازة ولذيذة وسوف تجد ما يعجبك من المشاوي والعصائر والقهوة كما ان الخبز من مخبز داخل المطعم وايضاً حمامهم نضيف جداً وهذه من الاشياء المهمة في تميز المطاعم كما انه مطل على النيل ولا يوجد جلسات داخلية ولكن المطعم يحتاج زيادة عدد العمال قليلاً لانه عندما تطلب ثلج او كتشب او منديل يتطلب منك الانتظار قليلاً ولا انسى ان اضيف انه يجب عليك الاتصال عليهم والحجز المسبق قبل الذهاب لهم ومن شروط المطعم عدم احظار الاطفال ولكني رأيت الكثير منهم ولا يتم منعهم، ولكنها كانت تجربة جيدة ومطعم اكثر من ممتاز.
5
kholoud SA.
+5
مطعم وكافيه رائع جدا باطلالة على النيل من اجمل مايكون خدمة مميزه و الاكل طازج و الطعم جدا مميز في كل زيارة للمطعم نطلع بتجربه رائعه .
5
mohsin shehab
+5
مطعم روعه مطل على النيل اكل لذيذ اجواء حلوه نظافة واهتمام يستحق الزيارة
5
مريم البراهيم
+5
مطعم بطل على النيل يقدم اكل مصري ولبناني مفتوح ويوجد شيشه للمدخنين الاكل لذيذ الخدمه ممتازه وسريعه تعامل الموظفين راقي يوجد شاشات للمباريات يستحق الزياره
5
Moiad Albatshan
+5
المكان جميل وراقي كما هي اطلالته على النيل ، (نصيحه) لابد ان يكون هناك حجز مُسبق .
4
Faisal Abu Abdullah
+4
مطعم شرقي(لبناني مصري) موقع وإطلالة ولا اروع .... ملحوظة مهمة: لابد من الحجز المسبق يقدم وجبة الافطار فقط في يومي الجمعة والسبت
5
Ahmed Elshafey
+5
لما حد يسألك إيه أكبر وأضخم وأكثر مكان له شعبية فى منطقة الزمالك على طول بـ ييجي «سيكويا» على ذهنك، على الرغم أن دي أول زيارة لنا –شخصيًا- للمكان، لكن كان لنا سابق معرفة به وبصوره اللى منتشرة فى كل مكان وتجارب أصحابنا هناك اللى حكوا لنا عنه كثير، خاصة القعدة بتاعته الوهمية اللى بـ تطل على النيل، حتى مطعم “ليفت بانك” لما فتح جنبه بقى مرتبط وصفنا له بأنه “جنب سيكويا” خاصة أنهم مشتركين فى نفس المدخل. المكان كبير وواسع بـ يغلب عليه اللونين الأبيض والبني فى القعدات والأرضيات، فيه كذا قعدة على شكل دائرة كبيرة والزرع والمراوح كبيرة جدًا فى كل مكان لكن حرارة الجو كانت أعلى والرطوبة فما كانش تأثيرها واضح، ده غير أنها وقفت فى منتصف قعدتنا هناك وكنا بـ نسيح من الحر وبعد فترة كبيرة اكتشفنا أنهم هما اللى قفلوها، مش فاهمين ليه عملوا فينا كده! المنظر بـ يبص على أبراج ساويرس والنيل حولك من كل مكان وحلو جدًا. المنيو عبارة عن ورقة، وبرضه مش فاهمين ليه مع أن المكان شيك بس اكتشفنا أنها الـ Cover كمان بتاع الترابيزة (1 جنيه)، المنيو فيها أكل لبنانى ومصري وعالمي: مقبلات باردة وساخنة وبيتزا ومشويات ده غير المشروبات الساخنة والباردة. من الحاجات الملفتة للنظر أن الأكل بـ ييجي لنا بسرعة جدًا بدرجة لا تصدق، وبـ ييجي سخن ومخدوم حلو، ما كناش متخيلين أنه ييجي بالسرعة دي. أول ما بـ تقعد بـ ينزل لك زجاجة مياة صغيرة (12 جنيه)، طلبنا فراخ مخلية بالفريك (65 جنيه)، و فتة شاورمة لحمة (60 جنيه) معاها سلاطة بلدي (25 جنيه)، و سمبوسك لحمة (40 جنيه)، السلاطة كانت عادية جدًا مافيهاش أى شيء مميز عن مثيلاتها وما فهمناش هى ليه بالسعر ده، وكمان السمبوسك كان حلو ومش متحمر بزيادة، الفراخ كانت عظيمة جدًا مستوية كويس مشوية ومعاها بولة فريك عليه مكسرات حلوة مش عارفين اسمها، والشاورمة كمان كانت مستوية كويس والأرز مع العيش المحمص. على وقت الغروب الجرسونات بـ يحطوا شمع صغير على الترابيزات علشان يكملوا الجو الشاعري للمكان مع الموسيقى اللى شغالة بشكل دائم. فى قسم المشروبات جربنا سيكويا بانش (22 جنيه) وده بـ يكون كوكتيل مختلف من العصائر وكان رائع ومنعش جدًا مع الثلج، وكمان جربنا فرابيه فريز بالاسبريسو (30 جنيه) كان كويس بس ذقنا الأفضل منه فى أماكن ثانية كثيرة. آخر حاجة ضايقتنا من المكان لما جئنا نطلب التحلية “ميل فاي بالفواكة” ولقيناهم بعد فترة جابوا لنا تشوكلت فوندو بصوص الشوكولاتة مع الفاكهة! ولما قلنا لهم مش ده طلبنا، راح الجرسون جايب لنا تارت فاكهة على أنه الميل فاى اللى طلبناه، وبعدين استدرك ده لما لقانا بـ نشتكي وقال لنا هو ده اللى موجود بس! فيه 12% خدمة و10% ضريبة، وكان فيه حاجات ثانية كاتبينها فى الشيك مافهمناش دي إيه زي Other charge! المكان بـ يقدم مشروبات كحولية. على الرغم من كده بـ يعمل جو مختلف فى رمضان، زور صفحة “سيكويا” على الفيسبوك علشان تشوف تحضيرات المكان لرمضان من ديكور ومنيو. التجربة لطيفة والمكان حلو والمنظر اللى بـ يطل عليه أحلى لكن ضايقتنا حاجات كثيرة هناك نتمنى أنهم يأخذوا بالهم منها علشان يفضل “سيكويا” المكان الأكثر تميزًا فى جزيرة الزمالك.
5
G B
+5
رايق و جميل والافضل زيارته فطور او غداء للاستمتاع بالمنظر .. الذ قهوة تركيه ذقتها بمصر 🔝

Read the reviews on

TA

Trip
Google
Google

Info

Compare the best restaurants near ‪hot & Spicy‬

Our aggregate rating, “Sluurpometro”, is 94 based on 4180 parameters and reviews

If you need to contact by phone, call the number

MAKE A QUESTION

SUBMIT
1